webdesign trends

Top 3 webdesign trends in 2022

Elk jaar zijn er weer nieuwe webdesign trends op de markt beschikbaar. Hieronder meer informatie over de top 3 webdesign trends in 2022.

Trend 1. Dark Mode

Dark mode of donkere modus is de laatste jaren sterk in opkomst. Dark mode is een techniek waar de achtergrond donker is en de teksten of afbeeldingen licht zijn. Hoe groter het contrast, des te opvallender het beeld.

De tegenhanger van Dark Mode is Light mode oftewel lichte modus. Hierbij is de situatie dus juist tegenovergesteld van de Dark Mode. De meeste websites hanteren een lichte achtergrond met daarbij donkere teksten. Het gebruik van Dark Mode gebeurt dus minder vaak, maar is wel sterk in opkomst. Misschien wel de beste optie is om beide stijlen te combineren, maar omdat de ontwikkelingskosten voor deze techniek toepassing redelijk hoog zijn, is dat niet voor elke website rendabel. Uit onderzoek is gebleken dat de Dark mode minder vermoeiend is voor de ogen. Hier zal in de toekomst zeker meer aandacht aan gegeven worden.

Trend 2. Typografie: bigger, bolder, better 

Typografie is de kunst van het vormgeven, drukken en zetten van tekst oftewel het vormgeven van teksten. De makkelijkste manier om met typografie te werken is het gebruiken van verschillende soorten lettertypes, groottes en vormen door elkaar heen. Ook kun je gebruik maken van animaties en de contouren daarvan. Op deze manier wordt het uiteindelijk een grafisch element. Zorg wel dat het uiteindelijk doel of de boodschap van de tekst nog goed leesbaar is. Houdt er ook rekening mee dat typografie via verschillende opties bekeken kan worden in de juiste leesbaarheid. Dus zowel via laptop als via tablet of telefoon.

Tip: Heb je hulp nodig met het opstellen van de juiste website, passend bij jouw bedrijf en ben je woonachtig in Zoetermeer? Check dan eens deze webdesigner in Zoetermeer.

Trend 3. Contrasterende kleuren

Maak gebruik van contrasterende kleuren. Hoe meer kleur hoe beter! Oftewel hoe groter het kleurcontrast is, hoe meer het op zal vallen. Het uiteindelijke doel is om je te onderscheiden ten opzichte van andere bedrijven en bijbehorende websites. Kleur is een hulpmiddel om de focus of emotie van de gebruiker op jouw doel te richten en om vervolgens de klant te verleiden om jouw boodschap, product, dienst of actie uit te voeren of aan te schaffen. Het gebruik van veel kleur kan een bevrijdend gevoel geven of het koopgedrag van de consument positief beïnvloeden.